Statut Fundacji
Statut Fundacji „Kromka Chleba”
Preambuła
Po dwudziestu latach od ustanowienia Fundacji „Kromka Chleba” wchodzi ona w nowy etap – otwieramy Hospicjum Via Spei, czyli Droga Nadziei, dom stworzony z myślą o osobach doświadczających nieuleczalnej choroby nowotworowej. Jesteśmy zobowiązani do pomocy człowiekowi w potrzebie, bez stawiania jakichkolwiek warunków, z nadzieją, że damy mu choć trochę otuchy. W zamian mamy nadzieję zyskać radość z dobrego i bezinteresownego czynu.
Im dalej postępuję, tym bardziej widzę, ile jest do zrobienia. Zbudowaliśmy hospicjum dla nieuleczalnie chorych. Wierzę, że solidarność międzyludzka pospieszy z pomocą abyśmy mogli, jak najlepiej opiekować się pacjentami. Wszystkie wysiłki, które podejmujemy, są motywowane troską o tych, którzy mają przed sobą jeden z najtrudniejszych momentów w życiu. Niech będą otoczeni miłością, której potrzebuje i pragnie każdy człowiek. Dlatego doszłam do przekonania, że utworzona przez ze mnie Fundacja, jak dziecko wchodzące w dorosłość, powinna otrzymać wsparcie na tej jeszcze bardziej wymagającej drodze w postaci odnowionego Statutu.
Ludzie wokół nas cierpią, również dlatego, że pozbawieni są nadziei, jaką daje akceptacja i troska drugiego człowieka. Fundacja Kromka Chleba powstała w 2003 roku, ma nadal im pomagać i pokazywać, że każdy może zrobić coś, by uczynić los potrzebujących lżejszym.
Rozdział I – postanowienia ogólne
§ 1.
Fundacja pod nazwą „Kromka Chleba" zwana dalej Fundacją, została ustanowiona przez Panią Annę Czech, zwaną dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym w dniu 14 lutego 2003 roku w Kancelarii Notarialnej w Tarnowie przy ul. Bernardyńska 19 przed notariuszem Grażyną Derlagą, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz. U. nr 21, poz. 97 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
§ 2.
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3.
Siedzibą Fundacji jest miasto Tarnów.
§ 4.
Fundacja działa na terenie Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami.
§ 5.
Fundacja używa pieczęci wskazującej jej nazwę i siedzibę.
Rozdział II – cele i sposoby realizacji działań Fundacji
§ 6.
Celem Fundacji jest udzielanie pomocy osobom w trudnej sytuacji życiowej: bezdomnym, dzieciom cierpiącym głód, osobom samotnym, chorym, osobom starszym, emerytom, rencistom, osobom niepełnosprawnym, pozostających bez pracy i ich rodzinom, pomoc uzależnionym i rodzinom tych osób, pomoc osobom pokrzywdzonym przestępstwem oraz osobom im najbliższym, zwłaszcza pomoc medyczną, psychologiczną, rehabilitacyjną, prawną oraz materialną, pomoc w rozwiązywaniu problemów związanych z samotnością, wiekiem emerytalnym, niepełnosprawnością, uzależnieniem od alkoholu, narkotyków, leków, pomoc psychologiczna, prowadzenie edukacji w różnych dziedzinach nauk dla osób starszych, emerytów, rencistów, szkolenia, informacje, aktywizacja społeczna osób starszych, emerytów, rencistów, promocja ich zdrowego stylu życia (zachowanie i zwiększanie intelektualnej, psychicznej i fizycznej sprawności tych osób) organizowanie charytatywnych wydarzeń kulturalnych, organizowanie zespołów specjalistycznych (kół zainteresowań) rozwijających własną działalność tych osób na bazie np. ośrodków kultury czy bibliotek, organizowanie wycieczek turystycznych i krajoznawczych, praktyczne zajęcia z zakresu kultury fizycznej. Skupianie wokół idei Fundacji działaczy społecznych, przedstawicieli samorządów, twórców kultury, ludzi nauki, budowanie świadomości społeczeństwa o szkodliwości nadużywania alkoholu i innych substancji uzależniających, współpraca z instytucjami, organizacjami, zakładami pracy na rzecz trzeźwości i rehabilitacji osób uzależnionych. Udzielanie zorganizowanej pomocy psychologicznej, prawnej i socjalnej w kształtowaniu swojego rozwoju i odzyskaniu właściwej postawy w rodzinie, miejscu pracy, najbliższym otoczeniu i środowisku, wspieranie inicjatyw społecznych, które mają identyczne lub zbliżone cele; organizowanie domów, noclegowni, hospicjów i innych „miejsc" dla osób bezdomnych i potrzebujących oraz niepełnosprawnych, Uniwersytetu III Wieku, dla osób samotnych, starszych, emerytów i rencistów, organizowanie i dofinansowywanie pomocy żywnościowej.
§ 7.
- Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
- samodzielne finansowanie lub współfinansowanie z innymi organizacjami przedsięwzięć służących realizacji celów fundacji,
- organizowanie charytatywnych wydarzeń kulturalnych, mających na celu rozpowszechnianie w świadomości społecznej potrzeb udziału w szerokiej bezinteresownej pomocy na rzecz osób w trudnej sytuacji życiowej,
- wydawanie i kolportaż materiałów informacyjnych, szkoleniowych, reklamowych i oświatowych,
- współpracę ze środkami masowego przekazu,
- współpracę z innymi fundacjami, organizacjami i wspólnotami wyznaniowymi zajmującymi się podobną problematyką społeczną,
- współpracę z organizacjami promującymi zdrowy styl życia w kraju i zagranicą,
- współpracę z jednostkami specjalnymi administracji rządowej - Służbą Zdrowia, Kuratorium Oświaty, Sądami, Policją, Pomocą Społeczną, a także instytucjami samorządowymi bezpośrednio związanymi z tą problematyką,
- rozpowszechnianie w świadomości społecznej potrzeby udziału w szerokiej i bezinteresownej pomocy na rzecz osób bezdomnych, głodnych, pozostających bez pracy i środków do życia, pokrzywdzonych przestępstwem oraz osobom im najbliższym, a także na rzecz trzeźwości i walki z nałogami takimi jak alkoholizm czy narkomania,
- docieranie do istniejących pozytywnych zasobów tkwiących w społeczeństwie i ich rozwijanie,
- konsultacje, doradztwo i porady,
- przyznawanie nagród za szczególne osiągnięcia w realizowaniu celów statutowych Fundacji,
- edukację przy zastosowaniu najnowszych czynnych form: warsztaty, seminaria, szkolenia, wykłady,
- współpracę z administracją rządową i samorządową poprzez udział w rządowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych programach profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii, pomoc dla osób bezdomnych oraz bezrobotnych poszukujących pracy, pokrzywdzonych przestępstwem oraz osobom im najbliższym,
- dofinansowanie przedsięwzięć służących podnoszeniu lub uzyskaniu kwalifikacji przez członków Fundacji i pracowników Biura Fundacji,
- utworzenie i prowadzenie Uniwersytetu III Wieku w Tarnowie dla osób starszych, emerytów i rencistów, osób samotnych, który pozwala na aktywizację społeczną, zachowanie i zwiększenie intelektualnej, psychicznej i fizycznej sprawności uczestników Uniwersytetu, a także prowadzenie dla nich edukacji i szkoleń,
- utworzenie i prowadzenie hospicjum w Tarnowie dla osób chorych na raka,
- sprzedaż przedmiotów darowizny,
- utworzenie i prowadzenie Poradni Medycyny Paliatywnej i Leczenia Bólu,
- utworzenie i prowadzenie innych poradni i opieki poszpitalnej oraz świadczenie opieki wytchnieniowej.
- Działalność Fundacji opisana w ust. 1 pkt 1. - 15. może być prowadzona jako działalność odpłatna i nieodpłatna w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego, działalność opisana w ust. 1 pkt. 16. może być prowadzona jako działalność nieodpłatna, natomiast działalność opisana w ust. 17. jako działalność odpłatna.
- Fundacja może powoływać spółki prawa handlowego dla realizacji celów Fundacji. Fundacja może tak powołane spółki finansować i umożliwić im korzystanie z majątku Fundacji.
Rozdział III – organy Fundacji
§ 8.
Władzami Fundacji są:
- Rada Fundacji,
- Zarząd Fundacji.
§ 9.
- Rada składa się z 5 do 15 członków.
- W Radzie Fundacji nie mogą zasiadać członkowie Zarządu Fundacji i jej pracownicy ani osoby pozostające z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Członkowie Rady Fundacji udzielają pomocy i wsparcia Fundacji w realizacji celów.
- Członkowie Rady Fundacji pełnią funkcje honorowo.
- Radę Fundacji wybiera Fundator, który powołuje i odwołuje członków Rady Fundacji.
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek ustąpienia, odwołania lub śmierci.
§ 10.
Rada jest organem Fundacji o uprawnieniach inicjatywnych, opiniodawczych, sprawuje kontrolę nad działalnością Zarządu Fundacji.
- Rozpatruje roczne sprawozdania Zarządu Fundacji.
- Opiniuje wieloletnie i roczne programy działalności Fundacji.
- Wyraża opinie w sprawach przedstawionych przez Zarząd Fundacji.
- Może występować z inicjatywą zmian w statucie.
§ 11.
Rada Fundacji wybiera ze swego grona Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza.
§ 12.
Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek 1/3 członków Rady.
§ 13.
W posiedzeniu Rady Fundacji uczestniczy przedstawiciel Zarządu Fundacji z głosem doradczym.
§ 14.
Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów bez względu na liczbę obecnych członków. Wymagana jest obecność Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.
§ 15.
Głosowanie jest jawne.
§ 16.
Posiedzenia Rady są protokołowane.
§ 17.
- Zarząd Fundacji ustanawia Fundator.
- W przypadku, gdy zachodzą braki w składzie Zarządu, a Fundator nie może ustanowić Zarządu lub brakujących członków Zarządu, Zarząd może być uzupełniany wyłącznie w drodze dokooptowania brakujących członków jednomyślną uchwałą członków Zarządu dotychczas pełniących te funkcje.
- Zarząd Fundacji składa się z 2 - 3 członków w tym Prezesa Zarządu.
- Każdy z członków Zarządu uprawniony jest do reprezentowania Fundacji, składania oświadczeń i zaciągania zobowiązań w imieniu Fundacji.
§ 18.
Do Zarządu Fundacji należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Rady.
Zarząd w szczególności:
- Reprezentuje Fundację na zewnątrz i kieruje działalnością Fundacji.
- Uchwala wieloletnie i roczne programy działania Fundacji.
- Sprawuje zarząd majątkiem Fundacji.
- Tworzy i znosi zakłady Fundacji i inne jednostki organizacyjne oraz spółki prawa handlowego.
- Ustala wielkość zatrudnienia i zasady wynagradzania pracowników Fundacji.
- Podejmuje decyzje w sprawie zmiany Statutu Fundacji z zastrzeżeniem wynikającym z § 37 ust. 1. oraz jej likwidacji.
- Zaciąga zobowiązania i zawiera umowy.
- Przyjmuje dotacje, darowizny, spadki i zapisy.
§ 19.
Zarząd Fundacji podejmuje uchwały zwykłą większością głosów. Do ważności uchwały Zarządu Fundacji wymagana jest obecność co najmniej połowy członków.
§ 20.
Zarząd Fundacji może powołać jako swoje ciało doradcze Komisję Programową, złożoną z osób skupionych wokół idei Fundacji.
§ 21.
Szczegółowe zasady działania Zarządu Fundacji określa Regulamin Pracy Zarządu Fundacji.
Rozdział IV – majątek i zasady gospodarki finansowej Fundacji
§ 22.
Fundusz założycielski stanowi kwota 4.000,- (słownie: cztery tysiące zł), przyznana przez Fundatora w oświadczeniu woli o ustanowieniu Fundacji.
§ 23.
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
§ 24.
Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:
- darowizn, spadków i zapisów,
- subwencji osób prawnych, instytucji rządowych oraz pozarządowych,
- oprocentowania lokat bankowych,
- zbiórek i imprez publicznych,
- majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji.
§ 25.
W razie powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przejęciu spadku tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
§ 26.
Rada Fundacji może przyznać tytuł „Sponsora Fundacji" osobie fizycznej i prawnej, która dokonała darowizny lub udzieliła dotacji.
§ 27.
- Majątek Fundacji może być lokowany w prowadzonych przez Fundację przedsięwzięciach gospodarczych, spółkach, papierach wartościowych lub lokatach bankowych. Zbycie nieruchomości wymaga zgody Fundatora.
- Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgowość zgodnie z przepisami obowiązującymi osoby prawne.
§ 28.
Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
§ 29.
- Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem, że grupa ta jest wyodrębniona za względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa.
- Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami, w zakresie koniecznym dla realizacji celów Fundacji.
- Działalność gospodarcza Fundacji i odpłatna działalność pożytku publicznego nie mogą być prowadzone w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności.
§ 30.
Statut Fundacji zabrania:
- Udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
- Przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie, o którym mowa w art. 3 ust. 3 Ustawy z dn. 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji.
- Zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział V – biuro Fundacji
§ 31.
- Zarząd może wykonywać swoje zadania przy pomocy Biura Fundacji.
- Organizację i zasady funkcjonowania Biura określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
Rozdział VI – zmiana statutu
§ 32.
Zmiana statutu następuje w trybie jego nadania, z zastrzeżeniem wynikającym z § 37 ust. 1.
Rozdział VII – postanowienia końcowe
§ 33.
- Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inna fundacją.
- Połączenie nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mogłyby ulec istotnej zmianie cele fundacji.
§ 34.
Decyzję w sprawie połączenia podejmuje Fundator.
§ 35.
O likwidacji Fundacji decyduje Fundator. Likwidację Fundacji prowadzi Zarząd.
§ 36.
O szczegółowym przeznaczeniu środków majątkowych pozostałych po przeprowadzeniu likwidacji Fundacji decyduje Zarząd Fundacji.
§ 37.
- W chwili śmierci Fundatora wszystkie jego uprawnienia wynikające z ustawy oraz niniejszego Statutu przejmuje Zarząd Fundacji, z tym zastrzeżeniem, że Zarząd nie będzie mógł zmienić celów Fundacji.
- Od tej chwili Zarząd może być uzupełniany wyłącznie w drodze dokooptowania brakujących członków jednomyślną uchwałą dotychczas pełniących te funkcje.