Joanna Banek
Ur. w Radomsku w 1967 r. Studia wyższe ukończyła w roku 1992 broniąc dyplomy: z malarstwa u prof. Leona Macieja i z historii sztuki u dr Jacka Ojrzyńskiego w WSP w Częstochowie (obecnie Akademia im. Jana Długosza). Następnie, w 2006 roku, ukończyła studia podyplomowe na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – dyplom z malarstwa uzyskała u prof. Janusza Orbitowskiego, a z tkaniny artystycznej w pracowni prof. Lilli Kulki. W latach 2006-2009 odbyła studia doktoranckie na Wydziale Malarstwa krakowskiej ASP, których promotorem był prof. Zbigniew Bajek. Stopień Doktora Sztuk Pięknych otrzymała w 2010 roku za prace plastyczne i pracę teoretyczną pt. „Od białej czerni do czarnej bieli”. W 2018 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego. Od roku 2006 pracuje na Wydziale Malarstwa w krakowskiej ASP. Jest twórcą (np. projekt pt. Łąka, 2016) lub współtwórcą czy też koordynatorem różnych projektów artystycznych realizowanych we współpracy z prof. Zbigniewem Bajkiem, m.in.: Kwadrat Magiczny, Wymiary Wolności, Czarno na białym, Labirynt Wolności, Mistrz i uczniowie, Profesor, doktorzy i doktoranci. W latach 2012-2016 brała udział w projektach artystycznych, takich jak m.in.: Horyzont Wolności i Dramat Wolności oraz w sympozjach m.in. Tygiel Kultury, Spotkania ze Sztuką w Lublinie, Opolskie Sympozja Sztuk Wizualnych II i III. Pełni rolę kuratora rożnych wystaw zbiorowych, w tym również studenckich. Należy do ZPAP. Od roku 2010 pełni funkcję sekretarza Zarządu ZPAP Okręgu Krakowskiego. W latach 2015-2017 była kierownikiem związkowej Galerii Pryzmat. W 2018 odznaczona Złota odznaką ZPAP. Od wielu lat organizuje i prowadzi plenery malarskie, biorąc równocześnie w nich udział (ok. 50). Uczestniczyła w około 200 wystawach zbiorowych i zorganizowała 20 pokazów indywidualnych w kraju i za granicą. Artystka tworzy abstrakcyjne prace malarskie oraz obiekty, obok których trudno przejść obojętnie. Interesują ją kultura, religia i filozofia Dalekiego Wschodu, akcenty czego można znaleźć w jej twórczości. Jej prace odwołują się do wierzeń i tradycji różnych kultur. Najważniejszy w jej sztuce jest problem koloru i symbolika.