Wykład 8
Kupuj z rozwagą – prawa konsumenta
Wtorek, 7 grudnia 2021, godz.17.00
Zaproszenia na „bezpłatne prezentacje”, telefony dotyczące „darmowych” sług medycznych, wysokoprocentowe pożyczki z wielostronicowymi umowami, których warunki pogarszają jedynie trudną sytuację osób decydujących się na skorzystanie z oferty. Co zrobić, żeby uniknąć nieuczciwych praktyk? Jak odstąpić od już zawartej umowy? Podczas wykładu ekspert przeanalizuje z Państwem przypadki, zwróci uwagę na ważne aspekty prawne. Zapewniamy możliwość konsultacji podczas dwugodzinnego dyżuru telefonicznego.
Wykład prowadził mł. asp. Łukasz Proszowski – dzielnicowy z Komisariatu Policji Tarnów-Centrum.
Dziękujemy Państwu za udział! Zachęcamy do oglądania nagrania z wykładu:
1. Ile masz dni na odstąpienie od umowy zawartej przez Internet?
Zapamiętaj – masz 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej przez Internet.
Takie same uprawnienia przysługują przy zakupach na pokazach, np. garnków.
2. Co zrobić, jeśli otrzymałeś przesyłkę, której nigdy nie zamawiałeś?
Nie masz obowiązku odsyłać ani płacić za towar niezamówiony.
W takiej sytuacji przedsiębiorca wysyła towar na własny koszt i ryzyko.
3. Czy możesz zwrócić pełnowartościowy towar kupiony w markecie budowlanym?
Zapamiętaj – jeżeli kupiłeś pełnowartościowy towar w sklepie stacjonarnym, np. markecie budowlanym, to możliwość jego zwrotu uzależniona jest od dobrej woli sprzedawcy. Inaczej jest w przypadku zakupów przez Internet lub poza lokalem przedsiębiorcy.
4. Jaki jest termin odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi za wadliwy towar?
Sprzedawca odpowiada za wadliwy towar przez okres 2 lat od jego wydania.
5. Czy paragon jest niezbędny do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi?
Zapamiętaj, paragon jest jednym z dowodów zakupu, lecz nie jedynym. Może to być również wyciąg z rachunku bankowego, a nawet zeznanie świadka towarzyszącego Ci przy zakupie.
6. Zawierając umowę z konsumentem np. przez Internet, przedsiębiorca ma obowiązek potwierdzić jej treść na trwałym nośniku. Co nie jest trwałym nośnikiem: papier, wiadomość e-mail czy może strona internetowa?
Trwałym nośnikiem jest materiał (np. papier, płyta CD/DVD, pendrive, karta pamięci, dysk twardy) lub narzędzie (e-mail zapisany na twardym dysku) umożliwiające konsumentowi przechowywanie informacji i późniejszy dostęp do nich, bez ingerencji twórcy. Strona internetowa nie spełnia tego warunku, gdyż przedsiębiorca może w każdej chwili zmienić jej treść.
7. Czy sprzedawca może uzależnić przyjęcie reklamacji z tytułu rękojmi od dostarczenia oryginalnego opakowania?
Zapamiętaj – opakowanie nie jest częścią produktu, stanowi jedynie jego zabezpieczenie. Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji z tytułu rękojmi od dostarczenia oryginalnego opakowania produktu.
8. Przycisk do złożenia zamówienia w sklepie internetowym jest oznaczony słowem „Zamawiam”. Czy kliknięcie w niego oznacza zawarcie umowy i tym samym obowiązek zapłaty?
Aby doszło do skutecznego zawarcia umowy przycisk do złożenia zamówienia powinien być oznaczony sformułowaniem „Zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub równoważnym.
9. Ile czasu ma sprzedawca na ustosunkowanie się do reklamacji złożonej w oparciu o rękojmię?
Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Jeżeli nie wywiąże się w tym czasie ze swojego obowiązku, przyjmuje się, że uznał żądanie za zasadne (reguła ta nie dotyczy odstąpienia od umowy).
10. Kto odpowiada za przesyłkę, jeśli sposób jej dostarczenia wybrałeś z listy oferowanych przez sprzedawcę?
Sprzedawca odpowiada za towar do momentu, w którym kupujący go otrzyma.
Nie ma znaczenia, że do uszkodzenia przesyłki doszło z winy przewoźnika (np. firmy kurierskiej), któremu sprzedawca powierzył dostawę. Kiedy jednak konsument decyduje o wyborze przewoźnika innego niż wskazany przez sprzedającego jako jedna z opcji, to w sytuacji uszkodzenia przesyłki, to on sam, a nie sprzedawca, powinien dochodzić roszczeń od przewoźnika.
Kupuj z rozwagą – broszura PDF
Kupuj z rozwagą – konspekt PDF